• Het verhaal

    In een surrealische reis door herinneringen ontdek je dat Emma en Sarah ooit beste vriendinnen waren. Ze konden helemaal dubbel liggen van het lachen. Als hun vriendschap ineens kapot gaat blijft Emma beduusd achter. Ze rent door haar onderbewustzijn in het doolhof van haar herinneringen om weer in contact te komen met Sarah.

  • Achtergrond

    Het verhaal schreef ik in 2021 toen ik mezelf de vraag stelde: Van welke gebeurtenis in mijn leven zou ik hebben gewild dat het anders was gelopen?
    Onmiddelijk schoot me een situatie te binnen. Op de basisschool had ik een dierbare vriendschap met Lisa die op mijn 12e plotseling kapot ging. Zouden we nog steeds vriendinnen zijn geweest als ik toen anders had gehandeld?

    Het verlies heeft me altijd achtervolgd in mijn dromen. Ik kon het nooit echt loslaten, omdat ik nooit met haar heb kunnen praten over wat er toen is gebeurd.

  • Productie

    Ik mocht werken met grote acteurs, de beste apparatuur, cranes, steadicams, grote crews, 14 draaidagen en bizarre locaties zoals een trein uit 1900. Het was ongelofelijk hoeveel mensen geloofden in deze film en er alles aan deden om het zo goed mogelijk te maken. En dat voor eigenlijk geen budget. Ik heb al mijn spaargeld erin gestopt en wat hulp gekregen met crowdfunding en steun van het AFK. Je kan maar een keer je debuut maken dus ik had er alles voor over. Wat was het veel werk. Mijn ouders deden de catering en ik mocht in het huis draaien waar ik ben opgegroeid en waar de kern van het verhaal zich ooit heeft afgespeeld.

  • Post-Productie

    Ik heb lang de tijd genomen voor de montage en het sound design. Soms heb ik het een maand met rust gelaten en kon dan goed zien wat er beter kon. Zo ben ik opnieuw de montage in gegaan, waarin we nieuwe shots hebben toegevoegd en sommige zinnen eruit hebben geknipt. Ondertussen was ik al begonnen met het sound design. De laatste 3 weken mocht ik bij Karakter Sound in de filmzaal sound designen en mixen, waarvan ik de laatste 3 dagen de mixage deed met Alex Booy. Dat was een enorm privilege. Omdat ik zelf Sound Design en Regie deed heb ik een paar keer mensen laten langskomen om feedback te ontvangen. Omdat je in deze studio een bioscoop ervaring hebt kreeg ik veel inspiratie en is er nog veel symboliek ontstaan in het sound design.

Een filmisch eerbetoon aan haar verloren vriendschap


Het proces van 'Wrinkles of her Smile' was een reis met veel leerzame uitdagingen. Steeds opnieuw zette Suzan zich volledig in om haar visie tot leven te brengen. Wat ooit begon als een bescheiden idee, groeide uit tot een groots en complex project. Elke stap bracht haar dichter bij het verwezenlijken van haar droom. De passie en vastberadenheid die ze in dit proces heeft gestoken, zijn voelbaar in elk frame, waarin de haar eigen ervaringen van vriendschapverdriet die schuilen in 'Wrinkles of her Smile' op symbolische wijze zijn vastgelegd.

Cast

Monet Goode

Emmet Marsh

Eleanor Parks

Eleanor Parks

Monet Goode

Emmet Marsh

Foto: Sjoukje van Gool

Onderwater symboliek

Het gevoel niet vooruit te kunnen komen. Je benauwd voelen. Leven in een afgesloten bubbel. Dat is voor mij het gevoel van eenzaamheid. In het scenario had ik scenes geschreven waarin Emma vanuit het water, door het wateroppervlak heen in haar herinneringen kijkt. Uiteindelijk heb ik de onderwaterscenes weer eruit geschreven.

Ik heb de scenes namelijk geprobeerd te draaien in een onderwaterstudio. Ik ontdekte toen dat het veel ingewikkelder is dan ik dacht. De uitdagingen waren bijvoorbeeld:

  • De actrice drijft naar boven, krijgt het koud en moet acteren zonder lucht en zonder water in haar neus te krijgen.

  • Het zonlicht veranderd constant.

  • De onderwatercase bleek niet waterdicht.

  • Er is veel repetitietijd nodig.